You are here

Waar komen uw meest waardevolle bezoekers vandaan?

Weet u waar uw bezoekers vandaan komen? Natuurlijk, in Google Analytics staat bij Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium een rijtje met verschillende sites. Maar dit zegt niet heel veel; heeft die bezoeker dan op uw advertentie geklikt? Of op een simpele tekstlink? Of misschien zelfs wel op die  mooie banner die u daar onlangs heeft laten plaatsen? Het zou erg handig zijn om meer inzicht te krijgen in welke links op welke sites nu het meeste verkeer genereren. Zodoende kunt u sturen op de best converterende links en uw campagnes optimaliseren.

Lees meer

De code

Laat dit nu met Google Analytics erg gemakkelijk in te regelen zijn. Het enige wat u hoeft te doen is een klein stukje extra code toe te voegen achter de link die u wilt bijhouden. Dit extra stukje code is de volgende:

?utm_source=Campagnebron&utm_medium=Campagnemedium&utm_term=Campagneterm&utm_content=Campagne-inhoud&utm_campaign=Campagnenaam

Door die regel toe te voegen aan de link zal Google Analytics voortaan alle kliks op die link bijhouden en netjes tonen in Google Analytics. Uiteraard dienen wel de vet en cursief gedrukte woorden (dimensies) te worden aangepast per link:

Campagnebron (verplicht veld)
Bij deze dimensie vult u in van welke website het bezoek komt. Heeft u advertenties op www.bol.com staan? Vul hier dan Bol.com in. Is de link afkomstig van een nieuwsbrief, gebruik dan bijvoorbeeld ‘nieuwsbrief’ als bron.

Campagnemedium (verplicht veld)
Vul hier het (marketing) medium in. Is de link een CPC (Cost Per Click) advertentie? Of was het een blog artikel? Wees consequent in uw benamingen en pluk daar later de vruchten van.

Campagneterm (niet verplicht)
Dit veld kunt u gebruiken wanneer u met betaalde advertenties werkt. Hier kunt u dan het zoekwoord invullen wat gebruikt werd om de advertentie te tonen. Het is echter geen verplicht veld, dus u hoeft dit niet te gebruiken.

Campagne inhoud (niet verplicht)
Ook dit veld is niet verplicht, maar wel erg handig wanneer u op een bepaalde pagina meerdere links of advertenties heeft staan. Wanneer deze links allemaal naar dezelfde URL wijzen wordt dit normaliter in Google Analytics onder één noemer geschaard. Door in dit veld allemaal unieke waardes te gebruiken kunt u gemakkelijk onderscheid maken tussen de advertenties en/of links en is snel te zien welke link/advertentie het beste werkt.

Campagnenaam (verplicht veld)
Vul hier de naam van de (marketing) campagne in. Wees ook hier consequent in naamgebruik én in hoofdlettergebruik: Google Analytics maakt onderscheid in 'kerstactie 2015' en 'Kerstactie 2015'.

Google Analytics

Weet u zeker dat u alles heeft ingevuld, dan kunnen we wachten op de eerste resultaten in Google Analytics. U vind de resultaten onder Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium. U ziet in onderstaand voorbeeld de campagnebron en het campagnemedium terugkomen. Wanneer u hierop verder inzoomt zullen ook de overige variabelen terug komen.

Er staat zoals u ziet heel veel informatie in deze tabel. Waar nu op te letten? Welke informatie is interessant? Een en ander is uiteraard afhankelijk van de link en de landingspagina, maar over het algemeen zijn er drie statistieken die u altijd wel in de gaten moet houden:

Bouncepercentage
Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat op de pagina landt en vervolgens niet verder navigeert maar weer van de pagina weg gaat. Een hoog bouncepercentage kan een indicator zijn dat de advertentie/link, en dus de verwachting van de bezoeker, niet aansluit bij de landingspagina. Dit hoeft echter niet! Het is goed mogelijk dat de pagina alle informatie geeft die de bezoeker nodig heeft. Ook dan zal hij/zij de pagina weer verlaten zonder verder te navigeren, maar is het doel wel bereikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Wikipedia. Die zal op veel van haar pagina’s een hoog bouncepercentage hebben, wat juist goed is. Haar bezoekers hebben in één keer gevonden wat ze zochten en gaan vervolgens weer weg.

Kijk in uw geval dus goed naar het doel van de pagina. Is dit inderdaad informatie verschaffen? Of wordt de bezoeker wel verwacht een vervolgactie te ondernemen?

Opbrengst
De opbrengst is bij een webshop een zeer belangrijk getal. Heeft de landingspagina voor een verkoop gezorgd? In deze kolom kunt u in één oogopslag zien welke pagina’s hebben gezorgd voor de meeste sales. Verandert u de dimensie van ‘bron’ naar naar ‘medium’, dan is het zelfs mogelijk om welke link en/of advertentie het meeste opbrengt! Onmisbare informatie wanneer u veel samenwerkt met andere websites dus.

Conversieratio
En als laatst wil ik toch even het conversieratio aanstippen. Want hoewel bovenstaande statistiek (opbrengst) een zeer belangrijke is, is conversieratio misschien nog wel belangrijker. Dit is namelijk de verhouding sales vs bezoekers. Het is goed mogelijk dat campagne A, met de meeste omzet, ook het meeste verkeer met zich mee brengt. Dit betekent (bij een betaalde campagne) dus ook een hoge kostenpost (u zult waarschijnlijk namelijk per click betalen). Als u dat vervolgens terugrekent kan het voorkomen dat de samenwerking met deze partij toch niet zo interessant is als de omzet deed vermoeden. Als u vervolgens naar campagne B kijkt heeft deze een lagere opbrengst, maar het aantal sales komt verhoudingswijs uit een aanzienlijk lager aantal bezoekers dan campagne A (en dus heeft campagne B een hoger conversieratio). Met andere woorden; de bezoekers van campagne B kopen gemiddeld sneller/meer en zijn dus interessanter om op te focussen!